Met keuzehulp kiezen patiënten die behandeling die het beste bij hen past

Patiënten die beter geïnformeerd zijn, het zorgproces beter begrijpen en weten welke invloed ze zelf kunnen uitoefenen, hebben betere resultaten. ‘Samen beslissen’ wordt dan ook sterk aanbevolen binnen de Nederlandse gezondheidszorg. Maar hoe zorg je voor een keuzehulp die het daadwerkelijk mogelijk maakt dat artsen en patiënten samen beslissen?

‘Samen beslissen’ is inmiddels een begrip in de gezondheidszorg. Juist vanwege die positieve resultaten. Uit onderzoek blijkt namelijk keer op keer dat deze patiënten na de behandeling minder depressies, vermoeidheidsklachten, stress en angst ervaren.

Multidisciplinair

Het is een van de speerpunten van Maastro. “We werken hiervoor intensief samen met andere partijen,” vertelt Liesbeth Boersma, radiotherapeut-oncoloog en directeur patiëntenzorg. “Op allerlei manieren. Want juist een goede keuzehulp ontwikkelen, vergt kennis en inzichten vanuit de verschillende disciplines binnen de zorgprocessen.” Een mooi voorbeeld hiervan is de promotie van Wilma Savelberg, stafadviseur patiëntparticipatie bij het Maastricht UMC+ en promovendus. Zij deed onderzoek naar de mogelijkheden om een keuzehulp te ontwikkelen en te implementeren, toegespitst op vrouwen met vroeg stadium borstkanker. Afgelopen donderdag 6 juni promoveerde zij hierop. Liesbeth Boersma was haar copromotor. Haar promotor was Trudy van der Weijden van de Universiteit van Maastricht en Marjolein Smidt, chirurg in het Maastricht UMC+, de andere copromotor.

Complexe beslissing

Vanaf het begin streefde de onderzoeksgroep van Wilma Savelberg naar eenvoud. Dit zou het makkelijker maken om de keuzehulp ook daadwerkelijk te gaan gebruiken. “Maar het is ook een complexe beslissing,” aldus Wilma Savelberg. “We zijn uiteindelijk gekomen tot een digitale keuzehulp met veel mogelijkheden en kennis. De arts kan hierin de individuele keuze mogelijkheden aangeven voor de patiënt. Zo ziet de patiënt uitsluitend de gepersonaliseerde informatie. De patiënten die de keuzehulp hadden gebruikt, waren tevreden over het proces. “Ze vonden dat er sprake was geweest van gezamenlijke besluitvorming in de zin dat de zorgprofessionals echt moeite deden om hen te informeren over de beslissing. Bovendien hadden de patiënten het gevoel dat zijzelf de beslissing namen over de behandeling die het beste bij het past.”