Maastro en ConsultAssistent: met PROMs leren van elke patiënt
Maastro zet zich met hoogwaardige zorg, onderzoek en onderwijs in om patiënten met kanker een beter perspectief op een waardevol leven te geven. Dat betekent: de grootste kans op genezing en zo min mogelijk bijwerkingen. Om dat te bereiken, is het waardevol inzetten van de laatste stand van wetenschap en technologie voor Maastro erg belangrijk. “Door patiënten, meestal tot jaren na de bestraling, te vragen hoe het met ze gaat, verkrijgen we een steeds beter beeld van (late) bijwerkingen van de behandeling. Met ConsultAssistent begrijpen we elkaar en leren we van elke patiënt.”
Weten wat er echt speelt
Maastro is deze maand gestart met ConsultAssistent voor de uitvraag van PROM-vragenlijsten voor 5 van de 12 tumorgebieden (gynaecologie, mamma, longen, neurologie en lymfomen). Waarom zijn PROMs belangrijk voor Maastro? Projectmanager Iverna Nijsten: “Maastro vindt het belangrijk om inzicht te hebben in hoe patiënten bijwerkingen ervaren. Door dit aan de patiënt zelf te vragen, krijgt Maastro een beter beeld van hoe de patiënt zich voelt. En wat voor hem of haar belangrijk is. Dan kunnen de behandelaars hier zo goed mogelijk rekening mee houden.”
De inzichten uit de slimme vragenmodules – die alleen de vragen stellen die echt nodig zijn – worden direct ingezet voorafgaand aan de start van de bestralingsbehandeling. En vervolgens om de patiënt over meerdere jaren te kunnen volgen. Als de patiënt kenbaar maakt dat hij of zij ergens veel last van heeft, dan wordt dit doorgegeven aan de behandelaar binnen Maastro. Deze kan dan zo nodig contact opnemen met de patiënt om de klachten te bespreken. En de verzamelde data van groepen patiënten is voor Maastro beschikbaar om de zorg voor alle patiënten te kunnen verbeteren.
PROMs in een oogopslag zien en begrijpen
Iverna: “Voor Maastro betekent het gebruik van ConsultAssistent het afscheid van papieren vragenlijsten, waar veel handelingen en tijd mee gemoeid waren. Met ConsultAssistent is het mogelijk geweest de bewerkelijke flow geheel te digitaliseren. Zo moest bijvoorbeeld elke geretourneerde vragenlijst handmatig geregistreerd worden en gescreend of er hoge scores waren ingevuld. Nu geeft ConsultAssistent een verslag, voorzien van de belangrijkste aandachtspunten en grafieken over het verloop in de tijd. Dit geeft ons de tijd en de inzichten om sneller te schakelen naar de patiënt als dat nodig is.”
Ook voor patiënten
“Ook voor patiënten is er nu de mogelijkheid om terug te kijken naar het verloop van hun gezondheid na de behandeling en hoe zij het leven beoordelen over de tijd. Als je zoals veel patiënten meerdere jaren meewerkt aan het invullen van de PROMs, is het erg prettig om daar ook de resultaten van terug te zien.”
Voor iedereen beschikbaar
“Alle inzichten en het gemak in het werk willen we natuurlijk zoveel mogelijk aan alle patiënten en artsen ten goede laten komen. Na deze start met de eerste 5 tumorgebieden is dan ook het plan om ConsultAssistent eind dit jaar in te zetten voor al onze 12 tumorsoorten.”