U heeft recht op inzage in uw medische gegevens en/of op een kopie van uw medisch dossier of een gedeelte daarvan.
Hoe kan ik mijn medische gegevens inzien of een kopie ontvangen?
Vraag het aan bij de afdeling Secretariaat Patiëntenzorg via secretarieleondersteuning@maastro.nl.
Het aanvraagformulier kunt u ook rechstreeks downloaden (pdf) of telefonisch aanvragen op nummer 088-4455582.
Print het formulier uit, vul het handmatig in en onderteken het.
Binnen 3 werkdagen neemt een medewerker van Secretariaat Patiëntenzorg telefonisch contact op met u voor het plannen van een afspraak voor het ophalen van de gegevens. Standaard zijn dat uw gegevens vanaf 3 juli 2015 tot de dag voor afleverdatum.
Wat staat er in uw dossier?
De volgende gegevens zullen standaard aan u worden uitgeleverd:
- Algemene medische en persoonlijke gegevens
- Medische correspondentie:
- Intakebrief
- Laatste bestralingsbrief
- Follow-up brief
- Een overzicht van uw contacten met Maastro
- Een overzicht van uw geplande afspraken bij Maastro
Wilt u andere of aanvullende gegevens ontvangen?
Om andere of aanvullende gegevens te ontvangen, kunt u hiervoor een schriftelijk verzoek indienen bij de afdeling Secretariaat Patiëntenzorg. Een medewerker van de afdeling Secretariaat Patiëntenzorg zal telefonisch en/of per e-mail contact met u opnemen om een afspraak te maken voor het ophalen van deze gegevens.
Second opinion
Het is niet nodig uw gegevens op te vragen voor een second opinion. Heeft u een second opinion aangevraagd, dan zorgt Maastro voor de overdracht van uw gegevens.
USB-stick of papier
Op het aanvraagformulier kunt u aangeven of u uw gegevens op USB-stick of op papier wenst te ontvangen. In beide gevallen dient u zich te legitimeren met een geldig legitimatiebewijs bij het ophalen van het dossier.
Als u in het formulier heeft aangegeven dat u uw dossier op een USB-stick wilt ontvangen, krijgt u een beveiligde USB-stick waar het medisch dossier versleuteld is opgeslagen. Daardoor worden uw medische gegevens optimaal beschermd tegen misbruik.
U opent het medisch dossier met een wachtwoord. Het wachtwoord wordt apart aan u verstrekt en u ontvangt een handleiding waarin alles stap-voor-stap beschreven is.
Legitimatiebewijs
Op grond van de legitimatieplicht controleren wij aan de hand van een geldig legitimatiebewijs (rijbewijs, identiteitskaart of paspoort) of u degene bent, die bij het Burgerservicenummer (BSN) hoort. Tevens vult u bij de overdracht van de medische gegevens een ‘bewijs van overdracht medische gegevens’ in. Hiermee verklaart u de juiste medische gegevens en op correcte wijze te hebben ontvangen. Hier wordt ook het type (legitimatie)document met bijbehorend documentnummer geregistreerd. Dit bewijs van overdracht, worden, samen met uw aanvraagformulier, in uw electronisch patiëntendossier opgeslagen. Wij vragen nooit om een kopie van uw identiteitsbewijs. Ook zullen we nooit een kopie hiervan in ons systeem opslaan.
Wilt u alleen inzage in uw dossier?
Heeft u op het formulier aangegeven dat u enkel inzage in uw dossier wenst, dan zal een medewerker van de afdeling Secretariaat Patiëntenzorg contact met u opnemen om een afspraak met uw behandelend arts hiervoor te maken.
Privacy
Vanwege de privacygevoelige informatie verzoeken wij u expliciet om het aanvraagformulier enkel per post op te sturen of af te geven bij de receptie van Maastro in Maastricht. We benadrukken dat het uitwisselen van vertrouwelijke informatie via e-mail veiligheidsrisico’s met zich meebrengt. Zodra u gebruik maakt van e-mail, is dit uw eigen verantwoordelijkheid.
Vanwege de privacy van onze patiënten kunnen wij telefonisch geen medische gegevens doorgeven. Wij vragen hiervoor uw begrip.
Contactgegevens
Afdeling Secretariaat Patiëntenzorg
Telefoon: 088-4455582
E-mail: secretarieleondersteuning@maastro.nl
U kunt het ingevulde en ondertekende formulier opsturen naar:
Maastro, t.a.v. Secretariaat Patiëntenzorg
Antwoordnummer 10277
6200 XW Maastricht