“Er zit weer groei in ons EPD”
Bij Maastro lopen heel wat knappe koppen rond en staan hightech apparaten klaar om de patiënt de best mogelijke behandeling te geven. Maar als de software niet functioneert, staat Maastro stil. Volledig. Het is dus niet vreemd dat het werk van applicatiespecialist Jeroen Baltussen hoog gewaardeerd wordt binnen Maastro. Al drie keer eerder werd hij genomineerd voor de Maastro Bedrijfsvoering Award, en deze keer was het raak!
Vierde nominatie
“Ik was al blij met alleen de nominatie. Het is toch mooi dat een collega de moeite neemt om z’n waardering over je uit te spreken? En dat al voor de vierde keer? Dat ik de award dit jaar ook écht won, was een grote verrassing!”
Project van 9 maanden
Jeroen won de prijs dankzij zijn jarenlange inzet om alle klinische applicaties – zoals Hix, VNA, Aria en RayStation – optimaal te beheren. Daar kwam in 2023 een extra prestatie bovenop: namelijk de overstap naar een nieuwe versie van het elektronisch patiëntendossier (EPD) Hix. Een project van 9 maanden waarbij een volledig nieuw EPD werd geïnstalleerd. Een operatie die invloed had op alle werkprocessen. Bij dit project waren zeker dertig medewerkers betrokken en Jeroen vervulde een sleutelrol in dat team.
Dit is echt een team-effort
“Als we met z’n allen geen geslaagd project hadden gedraaid, had ik die prijs natuurlijk nooit gewonnen. Dus die prijs zie ik echt als een team-effort. Het was voor ons allemaal een heel druk jaar. Want het beheer van alle andere softwarepakketten liep natuurlijk gewoon door. En we kregen er ook nog eens drie nieuwe collega’s bij die ingewerkt moesten worden. Daar bovenop kwam dus dat enorme Hix-project. Dat ging veel verder dan een normale software-update.”
Zelf laborant geweest
Bij de implementatie van Hix 6.3 werden álle werkprocessen geoptimaliseerd. Jeroen sprak met heel veel mensen uit de kliniek over hun wensen. Wat moest dat nieuwe patiëntendossier allemaal kunnen? “Daarbij hielp het dat ik hier al 20 jaar rondloop en zelf lang als laborant in de kliniek heb gewerkt. Daardoor snap ik beter waar mijn collega’s behoefte aan hebben. Die wensen heb ik vertaald naar het EPD. Waarbij steeds de afweging gold: volgen we de standaardaanpak van Hix of gaan we voor maatwerk?”
Jeroen, Jeroen, Jeroen
Bij een implementatie kom je ook problemen tegen waar creatieve oplossingen voor bedacht moeten worden. Soms ’s avonds of in het weekend. Zo’n beetje iedereen had Jeroens nummer en kon altijd bij hem terecht met vragen. Niks was te veel of te gek. “De dinsdag was standaard onze Hix-dag. Dan hoorde ik de hele dag ‘Jeroen, Jeroen, Jeroen!’ Van alle kanten werd aan me getrokken en kwamen wensen en verzoeken op me af. Dat kost heel veel energie, maar was tegelijk ook heel leuk. Want je weet dat elke vervulde wens tot een optimalisatie van de werkprocessen leidt. En daar heeft de patiënt natuurlijk ook baat bij. Dat voordeel groeit de komende jaren nog verder want met deze nieuwe versie van het EPD kunnen we allerlei nieuwe verbeteringen blijven doorvoeren. Er zit weer groei in.”
Jeroen Baltussen, applicatiespecialist I&S
Jeroen Baltussen“Je weet dat de patiënt baat heeft bij optimale werkprocessen. Dat geeft veel energie”