Kwaliteit en veiligheid
In het belang van onze patiënten willen wij hoogwaardige kwaliteit van behandeling leveren en veilig werken. Uit ons patiënttevredenheidsonderzoek via Zorgkaart Nederland blijkt dat patiënten ons gemiddeld waarderen met een 9,3. Wij vinden het belangrijk om patiënten, verwijzers, zorgverzekeraars en andere belanghebbenden inzicht te geven in de kwaliteit van onze zorg. Maastro heeft een gecertificeerd kwaliteitssysteem volgens de ISO 9001 norm.
Stel uw veiligheid voorop
Uit onderzoek blijkt dat patiënten die beter geïnformeerd zijn, het zorgproces beter begrijpen en weten welke invloed ze zelf kunnen uitoefenen aan het zorgproces, betere resultaten hebben. Met de patiëntveiligheidskaart met informatie en bruikbare tips willen wij onze patiënten helpen zelf een actief aandeel te hebben in het veilige verloop van de behandeling. U kunt namelijk, daar waar mogelijk en gewenst is, zelf een belangrijke bijdrage leveren aan de veiligheid van uw eigen zorgproces.
Voortrekker
Nationaal en internationaal vervult Maastro een voortrekkersrol in kwaliteit en veiligheid in de radiotherapie. Wij zijn mede-initiatiefnemer van PRISMA-RT, de Nederlandse vereniging van radiotherapeutische instellingen voor patiëntveiligheid. Ook geven wij nationaal en internationaal scholingen voor kwaliteit en patiëntveiligheid.
Calamiteitenrapportage 2023
Maastro heeft in 2023 geen calamiteit gemeld bij de inspectie van Gezondheidszorg en Jeugd.
De Patiënt Ervarings Monitor (PEM)
De ervaringen van onze patiënten vertellen ons wat wij goed doen of wat beter kan. De uitkomsten van de meting gebruiken we om de kwaliteit van onze zorg te verbeteren. Het meten van de ervaringen doen we met vragenlijsten.
De vragen gaan over thema’s die belangrijk zijn voor patiënten. Bijvoorbeeld over de kennis van de arts of behandelaars en of de informatie duidelijk en begrijpelijk is. Ook worden vragen gesteld over de beschikbare tijd voor de patiënt en of de familie betrokken wordt bij de zorg. We willen ook graag weten of we genoeg rekening houden met de wensen van de patiënt.
Omdat andere zorginstellingen dezelfde vragenlijst gebruiken, kunnen we de onze resultaten met hen vergelijken. Zo kunnen we van elkaar leren.
Het is belangrijk dat patiëntervaringen betrouwbaar worden gemeten. De PEM is een landelijke vragenlijst die door veel ziekenhuizen en klinieken wordt gebruikt. De PEM is gemaakt samen met patiënten en patiëntenorganisaties. Het onafhankelijke onderzoekbureau Expoints verstuurt namens Maastro de uitnodiging om de PEM-vragenlijst in te vullen. Expoints zorgt ervoor dat Maastro de anonieme resultaten ontvangt.
Deelname aan de PEM is vrijwillig. Maastro weet niet of u de vragenlijst wel of niet invult. Als u meedoet, kan Maastro niet zien welke antwoorden u heeft gegeven.
Bent u patiënt bij Maastro en hebben we uw e-mailadres? Dan sturen we u (een aantal weken) na uw laatste bestraling via e-mail een uitnodiging om mee te doen aan het onderzoek. In de e-mail staat een link naar het onderzoek. Het invullen duurt ongeveer 10 minuten.
Bij problemen met het invullen van de vragenlijst kunt u contact opnemen met Maastro: info@maastro.nl en 088-4455600.