Kwaliteit en veiligheid

In het belang van onze patiënten willen wij hoogwaardige kwaliteit van behandeling leveren en veilig werken. Wij vinden het belangrijk om patiënten, verwijzers, zorgverzekeraars en andere belanghebbenden inzicht te geven in de kwaliteit van onze zorg. Maastro heeft een gecertificeerd kwaliteitssysteem volgens de ISO 9001 norm.

Uit ons patiënttevredenheidsonderzoek via Zorgkaart Nederland blijkt dat patiënten ons gemiddeld waarderen met een 9,2. 

Stel uw veiligheid voorop

Uit onderzoek blijkt dat patiënten die beter geïnformeerd zijn, het zorgproces beter begrijpen en weten welke invloed ze zelf kunnen uitoefenen aan het zorgproces, betere resultaten hebben. Met de patiëntveiligheidskaart met informatie en bruikbare tips willen wij onze patiënten helpen zelf een actief aandeel te hebben in het veilige verloop van de behandeling. U kunt namelijk, daar waar mogelijk en gewenst is, zelf een belangrijke bijdrage leveren aan de veiligheid van uw eigen zorgproces.

Voortrekker

Nationaal en internationaal vervult Maastro een voortrekkersrol in kwaliteit en veiligheid in de radiotherapie. Wij zijn mede-initiatiefnemer van PRISMA-RT, de Nederlandse vereniging van radiotherapeutische instellingen voor patiëntveiligheid. Ook geven wij nationaal en internationaal scholingen voor kwaliteit en patiëntveiligheid.

Wachttijden

Bij Maastro doen wij ons best om de tijd tussen uw verwijzing en de eerste bestraling zo kort mogelijk te houden. Dit heet de wachttijd. 
De NVRO stelt een maximale wachttijd per patiëntgroep. Hieronder kunt u zien hoe Maastro zich houdt aan deze richtlijn. De cijfers zijn gebaseerd op gegevens van januari t/m augustus 2024.

 

Norm wachttijd NVRO

Wachttijd Maastro

Acute patiënten

Start behandeling binnen 24 uur voor 100% van de patiënten

100% binnen 24 uur behandeld

Sub-acute patiënten

Start behandeling binnen 7 dagen voor 80% van de patiënten
 

5,6 dagen gemiddeld, 89% van patienten binnen 7 dagen

Reguliere patiënten

Start behandeling binnen 21 dagen voor 80% van de patiënten
 

19 dagen gemiddeld, 78% van patienten binnen 7 dagen


Calamiteitenrapportage 2023

Maastro heeft in 2023 geen calamiteit gemeld bij de inspectie van Gezondheidszorg en Jeugd.

De Patiënt Ervarings Monitor (PEM)

De ervaringen van onze patiënten vertellen ons wat wij goed doen of wat beter kan. De uitkomsten van de meting gebruiken we om de kwaliteit van onze zorg te verbeteren. Het meten van de ervaringen doen we met vragenlijsten.

Delen