Kwaliteit en veiligheid
In het belang van onze patiënten willen wij hoogwaardige kwaliteit van behandeling leveren en veilig werken. Wij vinden het belangrijk om patiënten, verwijzers, zorgverzekeraars en andere belanghebbenden inzicht te geven in de kwaliteit van onze zorg. Maastro heeft een gecertificeerd kwaliteitssysteem volgens de ISO 9001 norm.
Uit ons patiënttevredenheidsonderzoek via Zorgkaart Nederland blijkt dat patiënten ons gemiddeld waarderen met een 9,2.
Stel uw veiligheid voorop
Uit onderzoek blijkt dat patiënten die beter geïnformeerd zijn, het zorgproces beter begrijpen en weten welke invloed ze zelf kunnen uitoefenen aan het zorgproces, betere resultaten hebben. Met de patiëntveiligheidskaart met informatie en bruikbare tips willen wij onze patiënten helpen zelf een actief aandeel te hebben in het veilige verloop van de behandeling. U kunt namelijk, daar waar mogelijk en gewenst is, zelf een belangrijke bijdrage leveren aan de veiligheid van uw eigen zorgproces.
Voortrekker
Nationaal en internationaal vervult Maastro een voortrekkersrol in kwaliteit en veiligheid in de radiotherapie. Wij zijn mede-initiatiefnemer van PRISMA-RT, de Nederlandse vereniging van radiotherapeutische instellingen voor patiëntveiligheid. Ook geven wij nationaal en internationaal scholingen voor kwaliteit en patiëntveiligheid.
Wachttijden
Bij Maastro doen wij ons best om de tijd tussen uw verwijzing en de eerste bestraling zo kort mogelijk te houden. Dit heet de wachttijd.
De NVRO stelt een maximale wachttijd per patiëntgroep. Hieronder kunt u zien hoe Maastro zich houdt aan deze richtlijn. De cijfers zijn gebaseerd op gegevens van januari t/m augustus 2024.
Norm wachttijd NVRO | Wachttijd Maastro | |
Acute patiënten | Start behandeling binnen 24 uur voor 100% van de patiënten | 100% binnen 24 uur behandeld |
Sub-acute patiënten | Start behandeling binnen 7 dagen voor 80% van de patiënten | 5,6 dagen gemiddeld, 89% van patienten binnen 7 dagen |
Reguliere patiënten | Start behandeling binnen 21 dagen voor 80% van de patiënten | 19 dagen gemiddeld, 78% van patienten binnen 7 dagen |
Calamiteitenrapportage 2023
Maastro heeft in 2023 geen calamiteit gemeld bij de inspectie van Gezondheidszorg en Jeugd.
De Patiënt Ervarings Monitor (PEM)
De ervaringen van onze patiënten vertellen ons wat wij goed doen of wat beter kan. De uitkomsten van de meting gebruiken we om de kwaliteit van onze zorg te verbeteren. Het meten van de ervaringen doen we met vragenlijsten.
Maastro is van januari t/m juni 2024 door 738 patiënten beoordeeld.
De antwoorden over Maastro worden vergeleken met de antwoorden van patiënten bij andere zorginstellingen die gebruik maken van dezelfde vragenlijst.
Rapportcijfer
Patiënten geven ons gemiddeld een rapportcijfer van 9,0. Dit is boven het gemiddelde rapportcijfer van 8,5 van de andere deelnemende instellingen.
Respons
61% van onze patiënten vult de PEM vragenlijst in. Dit is ruim boven de gemiddelde respons van 46% van de andere deelnemende instellingen.
Hoogst scorende PEM vragen
Op een aantal vragen die we in de PEM stellen, scoren we beter dan het gemiddelde. Patiënten geven aan dat we goed zijn in het betrekken van de familie tijdens de behandeling en het vertrouwen in de zorgverlener is groot. Daarnaast is het voor patiënten duidelijk bij wie ze terecht kunnen zodra ze klaar zijn met de behandeling.
Laagst scorende PEM vragen
Naast de zaken waarop Maastro goed scoort, zijn er ook altijd zaken waarin we kunnen verbeteren. Een van deze verbeterpunten bleek de wachttijd en de informatievoorziening in de wachtkamer te zijn. Patiënten gaven in de vragenlijst aan dat 1 op de 16 patiënten langer dan een kwartier moesten wachten in de wachtkamer. Een aantal gaf aan graag te willen weten wat de wachttijd is.
Hierop is actie ondernomen. Zodra de bestralingsbehandelingen uitlopen en patiënten wat langer moeten wachten, wordt dit vermeld op de beeldschermen in de wachtkamer.
Tips en tops
Patiënten kunnen in de PEM vragenlijst tips en tops invullen. Dit half jaar heeft 30% van de patiënten die de vragenlijst heeft ingevuld een tip gegeven. Tops hebben we van maar liefst 64% van de patiënten gekregen. Ook deze resultaten worden meegenomen in het verbeteren van onze zorg.
De vragen gaan over thema’s die belangrijk zijn voor patiënten. Bijvoorbeeld over de kennis van de arts of behandelaars en of de informatie duidelijk en begrijpelijk is. Ook worden vragen gesteld over de beschikbare tijd voor de patiënt en of de familie betrokken wordt bij de zorg. We willen ook graag weten of we genoeg rekening houden met de wensen van de patiënt.
Omdat andere zorginstellingen dezelfde vragenlijst gebruiken, kunnen we de onze resultaten met hen vergelijken. Zo kunnen we van elkaar leren.
Het is belangrijk dat patiëntervaringen betrouwbaar worden gemeten. De PEM is een landelijke vragenlijst die door veel ziekenhuizen en klinieken wordt gebruikt. De PEM is gemaakt samen met patiënten en patiëntenorganisaties. Het onafhankelijke onderzoekbureau Expoints verstuurt namens Maastro de uitnodiging om de PEM-vragenlijst in te vullen. Expoints zorgt ervoor dat Maastro de anonieme resultaten ontvangt.
Deelname aan de PEM is vrijwillig. Maastro weet niet of u de vragenlijst wel of niet invult. Als u meedoet, kan Maastro niet zien welke antwoorden u heeft gegeven.
Bent u patiënt bij Maastro en hebben we uw e-mailadres? Dan sturen we u (een aantal weken) na uw laatste bestraling via e-mail een uitnodiging om mee te doen aan het onderzoek. In de e-mail staat een link naar het onderzoek. Het invullen duurt ongeveer 10 minuten.
Bij problemen met het invullen van de vragenlijst kunt u contact opnemen met de Helpdesk Digitale Zorg Maastro op 088 445 5377.